0 امتیاز
682 بازدید
در شبکه عمومی توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

حالا، در این مطلب سعی می‌کنم خلاصه و ساده اینترنت FTTH و تفاوت‌های آن با اینترنت FTTB و دیگر مدل‌های مشابه را توضیح دهم.

اینترنت FTTH چیست؟

خود کلمه FTTH مخفف عبارت Fiber to the Home است. در بسیاری از سایت‌ها و شرکت‌های خدماتی با نام FTTP (مخفف Fiber to the Premises) نیز یاد می‌شود. پس، نکته آموختنی اول این است که FTTP و FTTH تقریبا مشابه هم هستند.

اینترنت FTTH یک اتصال یا کانکشن اینترنت فیبرنوری مستقیم از سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) تا داخل خانه یا شرکت شما است. یعنی شما از طریق کابل فیبرنوری اینترنت را به طور مستقیم از ISP دریافت می‌کنید.

یک کابل فیبر نوری شامل چند رشته فیبر نوری است که اطلاعات را از طریق نور منتقل می‌کنند. فیبرهای نوری بسیار نازک و در حد ضخامت تار موی انسان هستند ولی سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاتر و بهتری نسبت به کابل‌های مسی یا کواکسیال دارند.

در اینجا نمی‌خواهیم درباره نحوه کار فیبرنوری و مزایای آن صحبت کنیم یا اینکه با کابل‌ها و اینترنت مسی مقایسه شود. کافی است بدانید که هرکجا درباره اینترنت یا اتصال FTTH و FTTP صحبت می‌شود؛ منظور یک اتصال اینترنت فیبرنوری از ISP تا داخل خانه شما است.

اینترنت FTTC چیست؟

اینترنت FTTC (مخفف Fiber to the Cabinet) فقط فیبرنوری نیست و ترکیبی از کابل‌های فیبرنوری و کابل‌های مسی است. چگونه چنین چیزی ممکن است؟

در برخی مواقع، کشیدن کابل فیبرنوری تا داخل ساختمان‌ها و خانه‌ها بسیار مشکل و هزینه‌بر است. یک راه‌حل برای کاهش هزینه‌ها و دسترسی سریع‌تر و ساده‌تر به اینترنت پرسرعت؛ اتصال ISP به کابین‌های نصب شده در خیابان با فیبرنوری و بعد کابل‌کشی مسی از کابین‌ها به درون خانه‌ها است.

بنابراین، در این روش دیگر کابل فیبرنوری داخل خانه نمی‌آید و همین کابل‌های مسی شبکه‌های اترنت Cat۵ و Cat۶ اینترنت را داخل خانه می‌آورند. در کابین‌ها از دستگاه‌هایی به نام DSLM استفاده می‌شود تا کیفیت و کارایی خط تضمین شود و همیشه یک اتصال پایدار اینترنت برقرار باشد.

اینترنت FTTB چیست؟

حالا تصور کنید کابل اینترنت فیبرنوری تا دم ساختمان شما کشیده شده باشد ولی داخل خانه شما نیاید. در مدل FTTH کابل فیبرنوری در داخل خانه شما بود. در مدل FTTC فقط تا کابین‌ها نصب شده در خیابان می‌آمد ولی در اینترنت FTTB کابل فیبرنوری تا داخل ساختمان آمده است و هریک از مشتریان باید از روشی غیر از کابل فیبرنوری اینترنت را به داخل خانه ببرند.

در برخی ساختمان از کابل مسی و در برخی دیگر از کابل‌های کواکسیال یا ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌شود. معمولا از اینترنت FTTB برای مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌ها چند طبقه استفاده می‌شود.

در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های اینترنتی در تهران می‌توانند به آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی اینترنت FTTB بدهند. FTTB هزینه ارزان‌تری نسبت به FTTH دارد و سریع‌تر هم نصب و راه‌اندازی می‌شود.

به طور خلاصه انواع مدل‌های اینترنت فیبرنوری به شکل زیر تعریف می‌شوند:

FTTH: اتصال کابل فیبرنوری به منازل مسکونی

FTTB: اتصال کابل فیبرنوری به ساختمانها

FTTC: اتصال کابل فیبرنوری به کابین‌های دسترسی

FTTN: اتصال کابل فیبرنوری به توزیع‌کننده‌ها (Active node)

در تصویر زیر می‌توانید به صورت کاملا سمبولیک تفاوت‌های هریک از کانکشن‌های اینترنت فیبرنوری را مشاهده کنید:

به نظر می‌رسد بهترین گزینه FTTC باشد چون هم ارزان‌تر است و هم سریع‌تر نصب می‌شود و در کشورهایی مانند ایران راحت‌تر است ولی FTTC با محدودیت سرعت روبرو است و برای کسب‌وکارها یا کاربرانی که اینترنت بالای ۱۰۰ مگابیت نیاز دارند؛ جواب‌گو نیست.

اینترنت FTTP یا FTTH ایده‌آل‌ترین حالت استفاده از فیبرنوری است ولی باید هم شرکت مخابرات منطقه شما و هم ساختمان شما زیرساخت کابل فیبرنوری داشته باشد. به همین دلیل، غالبا کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری و پول‌دار سراغ FTTP می‌روند.

مقایسه سرعت انواع اینترنت فیبرنوری

در حالی‌که هر دو مدل اینترنت FTTP و FTTC یک سرعت بالا و تضمین شده را به مشتری می‌دهند ولی اتصالات FTTP یا همان FTTH به خاطر استفاده کامل از فیبرنوری سرعت بالاتری دارد.

سرعت هر دو نوع اینترنت FTTH و FTTC از ADSL و VDSL بالاتر است. سرعت یک اتصال FTTH می‌تواند تا مرز ۳۳۰ مگابیت برسد ولی سرعت FTTC بیشتر از ۷۶ مگابیت نمی‌شود. البته، همه‌چیز بستگی به سرویس‌دهنده شما دارد.

گاهی اوقات سرویس‌هایی که روی FTTH عرضه می‌شود برای کاربران خانگی محدود به سرعت‌های ۵۰ و ۱۰۰ مگابیت است.

پاسخ شما

حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود
FOXNET محلی برای دانستن واشتراک مطالبی که نمی دانستید

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 404 بازدید
سوال شده ژوئیه 7, 2018 در مجازی سازی توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 756 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4.1k بازدید
سوال شده سپتامبر 20, 2019 در الکترونیک توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 489 بازدید
...