0 امتیاز
397 بازدید
در مجازی سازی توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

بسیاری از افراد زمانی که وارد دنیای مجازی سازی می شوند ، درک برخی مفاهیم ممکن است برایشان دشوار باشد. در این مقاله قصد دارم به صورت خلاصه به معرفی اجزای اصلی VMware بپردازم و به بیان تفاوت های بین این اجزا بپردازم . فکر میکنم بهتر باشد از عبارت VMware شروع کنیم . شرکت VMWare یکی از شرکت های بزرگ و مهم در صنعت مجازی سازی می باشد و به جرات می توان گفت در دنیای مجازی سازی ، حرف اول را میزند. این شرکت محصولاتی را جهت مجازی سازی ارائه داده است . علاوه بر مجازی سازی سرورها ، این شرکت در زمینه تکنولوژی Cloud ، مجازی سازی Datacenter ها و مجازی سازی Desktop نیز محصولات مطرحی را ارائه داده است .دوست عزیز آقای سعادتی در مقاله ایبه معرفی این شرکت پرداخته است . 
 

image



معمولا عبارتی که بعد از VMware بکار برده می شود ، VSphere است . خوب قطعا شما با عباراتی نظیر VMWare Vsphere ESXi ، VMware Vsphere Client و VMware Vsphere Center بسیار مواجه شده اید و ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که کلمه VSphere دقیقا چیست؟ آیا این کلمه ادامه نام کمپانی VMware است ؟ و یا اینکه خود نوعی محصول است که ممکن است شما از آن بی خبر باشید ؟ پاسخ هر دو سوال فوق منفی می باشد . Vsphere پکیجی از نرم افزارها می باشد که در زیر مجموعه محصولات DataCenter قرار می گیرد . خوب این یعنی چه؟ با یک مثال ساده کاملا متوجه می شوید. 

همگی شما دوستان با مجموعه MS Office شرکت مایکروسافت آشنایی دارید. پکیج نرم افزاری MS Office شامل نرم افزارهایی نظیر MS Word ، MS Access ، MS Excel و ... می باشد . VMware Vsphere نیز دقیقا مانند MS Office می باشد.با این تفاوت که نرم افزارهای Vsphere عبارتند از VMware Vsphere ESXi ،VMWare VSphere Client Server ، VMWare Vsphere Vcenter Server می باشد.کلیه این نرم افزارها تشکیل دهنده نام Vsphere می باشند . پس Vsphere نرم افزاری نیست که شما به عنوان یک کاربر مجازی سازی بتوانید آن را نصب کنید بلکه مجموعه پکیج نرم افزاری می باشد که در بردارنده نرم افزارهای مجازی سازی سرور می باشند . سوال بعدی که ممکن است در ذهن شما پیش آید تفاوت هر کدام از این محصولات است . 

ESXi Server مهمترین جز این پکیج می باشد که از طریق آن شما می توانید سرورها را مجازی سازی کنید. همانطور که در مقالات پیشین توضیح دادم این نرم افزار جز Hypervisor های شماره 1 می باشد و لزوما باید بر روی سخت افزار نصب و پیاده سازی شود نه بر روی یک سیستم عامل دیگر ( مانند VMware Workstation ) .کلیه ماشین های مجازی بر روی ESXi Server نصب می شوند و ESXi نیز موظف به تامین نیازهای سخت افزاری آنها می باشد . اما همانطور که در مقاله مروری بر منوی مدیریتی ESXi Hypervisor مشاهده کردید ، از طریق ESXi شما قادر به مدیریت ماشین های مجازی خود نمی باشید . خوب تکلیف چیست ؟ در اینجا VMWare Vsphere Vcenter Server است که موظف به ایفای نقش خود می باشد. 
 

image



VMware Vsphere Vcenter Server یک سرور قدرتمند می باشد که بر روی لزوما باید بر روی ویندوز سرور ویا لینوکس سرور پیاده سازی و نصب گردد.در واقع vCenter Server یک Application مدیریتی متمرکز می باشد که به شما امکان مدیریت ESXi ها و ماشین های مجازی فعال بر روی آن ESXi ها را می دهد.این Application امکان مدیریت چندین ESXi را از طریق یک کنسول واحد ارائه می دهد . به علاوه اینکه بسیاری از قابلیت های شناخته شده Vsphere از جمله vMotion ،SVMotion ،DRS ، VMware HA و Fault Tolerance جهت اجرا نیازمند Vcenter Server می باشند. vCenter به عنوان یک ماشین مجازی بر روی یکی از هاست ها نصب می شود و س از انجام تنظیمات مربوط به عنوان یک پایگاه مرکزی جهت مدیریت به کلیه هاست ها معرفی می گردد ( لزومی به نصب vCenter بر روی سرور فیزیکی به هیچ عنوان نمی باشد ) . 

VMware vCenter Server در دو ورژن ارائه شده است: Standard و Foundation . نسخه Foundation این Application جهت شبکه ها و ادارات کوچکی که بیشتر از 3 عدد ESXi در آنها فعال نمی باشد، طراحی شده است . نسخه Standard آن نیز برای مراکزی با مقیاس بزرگتر در نظر گرفته شده است. قدرتمندی این Application بسیار زیاد است . مدیریت Event ها ، مدیریت Alert ها ، مدیریت ساختار ماشین های مجازی و هاست های فعال ، مدیریت کلیه خصوصیات بارز مجازی سازی از جمله HA ، vMotion و ... ، مدیریت Networking مربوط به ساختار مجازی سازی و .... همه و همه در درستان این سرور قرار دارد . خوب سوال بعدی که ممکن است مطرح گردد این است که چگونه باید به این ساختار مجازی متصل شد ؟ جواب این سوال نرم افزار بعدی Vsphere یعنی VMware Vsphere Client می باشد. 
 

image



Vsphere Client بر روی کامیپوتر و لپ تاپ کاربران مجازی سازی و یا مدیر شبکه نصب می گردد و از طریق آن می توانید به تک تک هاست ها و یا به Vcenter Server مورد نظرتان متصل گردید . به شکل زیر دقت کنید : 
 

image



در صورتی که IP ، Username و Password مربوط به یکی از هاست ها را وارد کنید ، Vsphere Client شما را به کنسول مدیریتی هاست مورد نظرتان هدایت می کند اما در صورتی که تصمیم داشته باشید کلیه هاست ها و ماشین های مجازی را از کنسول مدیریتی متمرکز vCenter مدیریت کنید ، قاعدتا باید اطلاعات خواسته شده را برای vCenter Server تان وارد کنید. 
در این مقاله به معرفی خانواده VMware Vsphere پرداخته و سعی کردم ارتباط بین اجزای این خانواده را خدمت شما دوستان عزیز ارائه دهم. 

موفق و سربلند باشید . 
نویسنده : فاطمه قرباوی 
منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران 
هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد . 

پاسخ شما

حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود
FOXNET محلی برای دانستن واشتراک مطالبی که نمی دانستید

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 444 بازدید
سوال شده مارس 16, 2015 در مجازی سازی توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 674 بازدید
سوال شده اوت 22, 2019 در شبکه عمومی توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 324 بازدید
سوال شده Mar 29, 2019 در سخت افزار توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 289 بازدید
سوال شده می 6, 2021 در مجازی سازی توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
...