0 امتیاز
36 بازدید
در شبکه عمومی توسط مدیر کل (14.8k امتیاز)

توضیح DSL Noise margin / SNR

نویز (دسی‌بل) در ارتباطات به معنای ترکیبی از دخالت ناخواسته‌ی سیگنال‌های منبع است، مانند تداخل، دخالت فرکانس‌های رادیویی، اعوجاج و غیره است.

SNR یا Signal-to-noise ratio نسبت سیگنال به نویز، یعنی نسبت سیگنال (اطلاعات اصلی) و نویز پس‌زمینه (سیگنال‌های ناخواسته) است:

SNR = signal / noise

  • SNR زیر ۶ دسی‌بل بسیار بد است و مشکلات همگام کردن به وجود آورد.
  • ۷ تا ۱۰ دسی‌بل خوب به نظر می‌رسد، اما زیاد مناسب نیست.
  • ۱۱ تا ۲۰ دسی‌بل خوب است، اما ممکن است مشکلات همگام کردن به وجود آورد.
  • ۲۰ تا ۲۸ دسی‌بل بسیار خوب است.
  • ۲۹ دسی‌بل یا بالاتر بسیار عالی است.
  • برخی اوقات SNR margin نیز به‌صورت SNR نوشته می‌شود.

SNR margin یا noise margin تفاوت بین SNR حقیقی و حداقل SNR است که برای همگام‌سازی سرعت به آن نیاز دارید. واحد آن نیز دسی‌بل است. SNR margin عموما به‌اشتباه به جای SNR به کار گرفته می‌شود. برخی روترهای NAT عبارت SNR margin را به‌صورت SNR می‌نویسند.

برای محاسبه‌ی SNR margin:

اگر SNR واقعی = ۴۵ db

 SNR به همگام‌سازی در ۸ Mbit/sا= ۳۵ db

SNR marginا= ۴۵-۳۵ = ۱۰ دسی‌بل

هرچه نسبت SNR به SNR margin بالاتر باشد، سیگنال دریافتی قویی‌تر و صاف‌تر است و نویز پس‌زمینه نیز بسیار کم است. هرچه SNR margin بیشتر باشد، اتصال شما پایدارتر است. برخی اوقات interleaving  باعث کاهش نویز و درنتیجه افزایش SNR margin می‌شود.ممکن است برخی مسائل باعث افت margin شوند، مانند مدیریت زمان در مودم شما و ممکن است این موضوع اصلا دیده نشود. برخی از روترهای DSL مقادیر SNR و SNR margi را به‌صورت دو مقدار کاملا جدا نمایش می‌دهند. همان‌طور که گفته شد، هرچه SNR margin بالاتر باشد، قدرت سیگنال بیشتر است.

هرچه شما از مرکز مخابراتی دورتر باشید، SNR کمتر و attenuation بالاتری خواهید داشت. در ساعات پرترافیک این مشکل بدتر نیز خواهد شد.

 DSL line attenuation چیست و مقدار مناسب آن چقدر است؟

 Line attenuation یا میرایی خط، مقیاسی است از کاهش سیگنال از DSLAM تا مودم شما.

این یک مقیاس برای فاصله است. هرچه دسی‌بل کمتر باشد، مقیاس بهتر خواهد بود. میرایی به‌صورت لگاریتمی عمل می‌کند و هر ۳ db، قدرت سیگنال دریافتی را نصف می‌کند.

  • ۲۰ دسی‌بل و کمتر بسیار عالی است
  • ۲۰ تا ۳۰ دسی‌بل عالی است
  • ۳۰ تا ۴۰ دسی‌بل خیلی خوب است
  • ۴۰ تا ۵۰ دسی‌بل خوب است
  • ۵۰ تا ۶۰ دسی‌بل بسیار بد است و ممکن اتصال شما را نیز با مشکل روبه‌رو کند.
  • ۶۰ دسی‌بل یا بالاتر بسیار بد است و حتی ممکن است اتصال شما را قطع کند.

برای اینترنت +ADSL2/2 حدود ۱۵ تا ۲۰ دسی‌بل و برای ADSL1 مقدار ۲۵ تا ۳۰ دسی‌بل مناسب است. در ادامه مقدار تقریبی از میرایی خط را مشاهده می‌کنید.

سرعت قابل‌دسترسی برحسب مسافت:

  • کمتر از یک کیلومتر = ۲۴ Mbit
  • یک کیلومتر =  ۱۳.۸۱ دسی‌بل = ۲۳ Mbit
  • یک و نیم کیلومتر =  ۲۰.۷ دسی‌بل = ۲۱ Mbit
  • دو کیلومتر = ۲۷.۶ دسی‌بل = ۱۸ Mbit
  • دو و نیم کیلومتر = ۳۴.۵ دسی‌بل = ۱۳ Mbit
  • سه کیلومتر = ۴۱.۴ دسی‌بل = ۸ Mbit
  • سه و نیم کیلومتر = ۴۸.۳ دسی‌بل = ۶ Mbit
  • چهار کیلومتر = ۵۶ دسی‌بل = ۴ Mbit
  • چهار و نیم کیلومتر = ۶۲.۱ دسی‌بل = ۳ Mbit
  • پنج کیلومتر = ۶۹ دسی‌بل =  ۲ Mbit

شاید علاقه داشته باشید از SG DSL Speed Calculator استفاده کنید.

SNR margin و Attenuation ممکن است در ADSL1 و ADSL2 با یکدیگر به دلیل نوع کابل، فیلترها و غیره تفاوت داشته باشند. حتی اگر در یک مودم استفاده شوند. این موضوع ممکن است به دلیل استفاده از فرکانس حقیقی در حال استفاده باشد و نه بر اساس فرکانس در دسترس در حال حاضر.

 اگر SNR، SNR margin و Line attenuation در محدوده اعلام‌شده نبود، ابتدا اتصالات سیم‌کشی منزل را بررسی کنید. سیستم‌های دو رشته مخصوص تلفی به‌راحتی از پس سرویس اینترنت ۱۶ مگابیت نیز برمی‌آیند و نیازی به استفاده از سیم‌های CAT۵ و CAT۶ نیست، این سیم‌های گران‌قیمت و روکش‌دار برای سرعت‌های گیگابیتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پاسخ شما

حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود
کد امنیتی:
لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید
برای جلوگیری از این تایید در آینده, لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 518 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 76 بازدید
سوال شده اوت 13, 2016 در شبکه عمومی توسط admin مدیر کل (14.8k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 209 بازدید
سوال شده فوریه 1, 2015 در اینترنت توسط admin مدیر کل (14.8k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 3.1k بازدید
سوال شده ژوئیه 14, 2016 در شیمی توسط admin مدیر کل (14.8k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 186 بازدید
سوال شده ژوئن 9, 2018 در تلفن (سانترال و VoIP) توسط admin مدیر کل (14.8k امتیاز)
...