0 امتیاز
324 بازدید
در ویندوز توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

چنانچه پیکر بندی یا کانفیگ آرایه های  RAID به هر دلیل دچار مشکل شد و یا از بین رفت و یا بهر نحو با مشکل از دست دادن اطلاعات مواجه شدید هشت توصیه مهم در  دیتا ریکاوری RAID  برایتان داریم که با استفاده از آنها و یا رعایت آنها می‌توانید شانس از دست دادن دایمی دیتا را کاهش داده یا میزان خسارت و هزینه دیتا ریکاوری RAID را به صفر برسانید :

توصیه اول :

 اسکن دیسک نکنید .

در موقع بروز مشکل برای آرایه های RAID و یا عدم دسترسی به اطلاعات درایو به هیچ عنوان درایو های RAID را Scan-disk نکنید. و همچنین از اجرای اتوماتیک و ناخواسته اسکن دیسک در موقع بالا آمدن ویندوز جلوگیری کنید .

بطور کلی اجرای اسکن دیسک یا فرمان ChkDsk X: /f  در مواقعی که مشکلی روی درایوی که دیتای با ارزش داشته باشید پیشنهاد نمیشود و معمولا اسکن دیسک می‌تواند در سیستم‌ های تک هارد درایو به‌ منظور تشخیص اشکالات درایو یا هارددیسک و یا فایل سیستم استفاده شود که گاها باعث بالا بردن سرعت و پایین آوردن خطاهای هارد میشود مفید باشد.

اما در ساختار RAID زمانی که به هر دلیل درایو و اطلاعات دچار مشکل شده و نیاز به دیتا ریکاوری RAID است به هیچ وجه.

در ساختار RAID اکثر خرابی ها و مشکلاتی که برخورد خواهید کرد به دلیل نقص و تناقض‌ در پیکر بندی با دیتای موجود روی دیسک هاست که با اصلاح پیکربندی و ساختار آن میبایست رفع شود و اجرای اسکن دیسک باعث مخدوش شدن دیتا خواهد شد . دلیل این تناقض بین فایل سیستم و دیتا ها ، معمولا وجود درایوهای غیر همگام یا به اصطلاح سینک نشده یا بازسازی غلط یا مواردی از این دست میباشد ، که اجرای اسکن دیسک در چنین شرایطی ممکن است باعث بروز خرابی های جبران ناپذیری بشود .

توصیه دوم :

 هارد جایگزین فاقد کانفیگ RAID باشد .

وقتی که یک هارد از مجموعه هاردهای RAID اعلام خطا داشت یا کلا” خراب شد هر چه زودتر عوضش کنید و برای اینکار ترجیحا” از هاردهای نو یا آکبند استفاده کنید . هیچ گاه یک هارد که در ساختار RAID خراب اعلام شده را با درایوی که قبلاً قسمتی از یک RAID دیگر بوده ، بدون حذف پیکربندی سابقش جایگزین نکنید؛ همیشه دقت کنید که درایو جایگزین قبل از استفاده فاقد پیکربندی باشد و ترجیحا فاقد اطلاعات که برای اینکار میتوانید هارد را ZERO FILL کنید.

توصیه سوم :

 بی چون و چرا هارد معیوب را عوض کنید .

اگر یک هارد دیسک از مجموعه هارد های شما چراغ خطای قرمز یا نارنجی آن روشن شد چه کم رنگ و چه پر رنگ !!! ، یا خطای اسمارت داد ، یا در کنسول کارت یا کنترلر RAID شما اعلام کرد که بزودی این هارد خراب خواهد شد و یا صدای مکانیکی غیر عادی دارد و تلق تلق میکند یا صدای خش خش دارد یا بوق بوق میکند و یا هر بازی دیگری در میاورد ، در اولین حرکت عوضش کنید و به حرف فروشنده یا هر کس دیگری که میگه هارد را در بیارید و دوباره جا بزنید تا چراغش دوباره سبز بشه و شما هم اینکار را میکنید و اتفاقا” هم سبز میشه و ظاهراً مشکل حل میشه ، گوش ندید و اعتماد نکنید . هارد دیسک های خرابی که هنوز در این وضعیت مورد استفاده قرار بگیره بشدت شانس از دست رفتن دیتا را افزایش داده و شانس دیتا ریکاوری RAID را کاهش میدهد.

توصیه چهارم :

 بکاپ بکاپ بکاپ !

پیش از هر اقدامی چه سخت‌ افزاری چه نرم‌ افزاری یا مثلا” جایگزین کردن هارد خراب با هارد نو یا سایر اصلاحات و اقدامات از اطلاعات داخل RAID بکاپ تهیه کنید و حتما بک آپ خود را تست و بازبینی کنید تا از تمام و کمال و صحت و سقم آن مطمن شوید . یادتون باشه که بکاپ دیتا باید روی یه سیستم جداگانه یا تجهیزات ذخیره سازی مجزا باشد که بنده اسمش را گذاشتم استقلال فیزیکی.

پس بکآپ اطلاعات نسبت به نسخه اورجینال دیتا باید ” استقلال فیزیکی ” داشته باشد و قرار دادن بکاپ روی همان درایوی که دیتا روی آنست را نمیشه اسمش را بکاپ گذاشت .

توصیه پنجم :

 شماره و یادداشت بگذارید .

اگر هارد درایوی حین استفاده معیوب شد و خارجش کردید، شماره و خراب بودن آنرا و تاریخ خروجش از آرایه را رویش بنویسید . هاردهای سالم در حین کار را هم بهتر است شماره گذاری کنید و برای اینکار از لیبل یا ماژیک استفاده کنید . اگر هاردی بعنوان Spare استفاده میشود روی آن یادداشت بگذارید دقت کنید که نحوه شماره گذاری شما روی هارددیسکها با آنچه داخل سیستم RAID است یکی باشد . اگر برای دیتا ریکاوری RAID و انتقال آنها به مرکز بازیابی هاردها را از محل خود خارج میکنید حتما شماره گذاری کنید و وضعیت سلامت یا معیوب بودن آنها را نیز یادداشت کنید . از پیغامهای خطا و وضعیت لاجیکال درایو و دیسکها در سرور یا استوریج خود یادداشت بردارید یا بهتر است با گوشی موبایل خود عکس بگیرید و به همراه هاردها به مرکز دیتا ریکاوری RAID ارسال کنید . اگر از نحوه شماره گذاری سیستم سرور یا استوریج خود نا آگاهید( مثلا از چپ به راست یا از بالا به پایین و یا سطری یا ستونی و … ) یک سیستم شماره گذاری مشخص برای خودتان در نظر بگیرید و بر اساس آن شماره گذاری کنید و یا اگر تعداد دیسک ها در استوریج شما زیاد است از روش شماره گذاری ماتریسی استفاده کنید . به این شکل : هارد شماره ( سطر ، ستون ) و در هر صورت نحوه شماره گذاری خود را به مرکز دیتا ریکاوری RAID اطلاع دهید .

اگر در مجموعه هاردهای شما تعدادی هارد خراب یا با پیغام خطا وجود دارد سعی کنید ترتیب زمانی خراب شدن آنها را یادداشت کنید و اطلاع دهید.

همچنین ” وقایع نگاری” وضعیت دیسکها و سرور ها و استوریج های شما میتواند در سرعت دیتا ریکاوری RAID شما نقش به سزایی داشته باشد .

البته برای یک متخصص خبره بازیافت اطلاعات یک RAID تشخیص ترتیب هارددیسکها و ترتیب زمانی خراب شدن هاردهای معیوب و سایر فاکتورهای آرایه ها مربوط به پیکربندی کار ساده ایی است اما در صورت بالا بودن تعداد هارد دیسکها و یا خرابی شدید دیسکها و تعداد هاردهای خراب و از همه بدتر دستکاریهای قبل از ارجاع کار توسط سایرین ، اینکار زمان زیادی را طلب میکند .

توصیه ششم : 

اگر نیاز به دیتا ریکاوری RAID دارید ، بازسازی نکنید .

چنانچه برای RAID تان مشکلی پیش آمد و یا اصطلاحا” شکسته شد و نیاز به دیتا ریکاوری RAID  داشتید . به هیچ وجه RAID را حذف نکنید ، یا مجدد نسازید ، بازسازی یا Rebuild نکنید ، یا مجدد آنرا فعال نکنید Re-enable ، بخصوص بعد از جایگزین کردن هارد نو با هاردهای خراب ، و چنانچه هر یک از موارد فوق قبلا اتفاق افتاده بود یا ناخواسته پیش آمد سریعا” متوقفش کنید یا سیستم را خاموش کنید . و اگر به توصیه بالا عمل نکردید و در حین بازسازی با مشکل و یا خطایی مواجه شدید، مجدد برای بازسازی اقدام نکنید .

توصیه هفتم : 

هارددیسک ها را تست کنید .

اگر هارددیسکی خریده اید که قرار است جایگزین هارد معیوبتان در RAID کنید ، یا اگر تعدادی هارددیسک خریداری کرده اید که روی سرور یا سیستم تان استفاده کنید ، یا اگر حتی یک سرور یا استوریج نو خریداری کرده اید ، حتما هارددیسکهایتان را تست کنید تا ازسلامت آنها مطمن شوید و به اینکه فعلا بدون خطا در حال کارند یا نو یا آکبند هستند اکتفا نکنید . در منوهای نرم افزار کنسول استوریج شما معمولا محلی برای تست هارددیسکها هست ، یا برای سرور شما نرم افزاری برای تست تمام قطعات در بسته بندی یا سایت کمپانی قرار داده شده . مثلا برای سرورهای اچ پی در CD اسمارت استارت آنها نرم افزار HP Insight Diagnostics موجود بود و امکان دانلود رایگان هم از سایت اچ پی وجود دارد . و حتی الان روی سرورهای نسل جدید نصب است .

توصیه هشتم :

 تعویض هارد معیوب را صحیح انجام دهید .

روی سرور ها و استوریج هایی که هارد هات پلاگ دارند اگر هارددیسکی معیوب شد ، بدون خاموش کردن دستگاه هارد معیوب را با سالم جایگزین کنید ولی در حین جابجایی و تا اتمام مراحل مربوطه وضعیت آرایه ها را در کنسول مدیریت ، نظارت کنید . خاموش کردن سرور و یا ریست کردن آن گاهی وضعیتی را پیش میاورد که خارج کردن و جا زدن هارد معیوب میاورد و در موارد بالا توصیح داده شد .

و اگر بعد از خاموش کردن یا ریست کردن یا ریست شدن بعد از نوسان برق یا ریست شدن بهر دلیل، در سیستم های RAID ، فایل سیستم خراب به نظر رسید و یا اطلاعات غیر قابل دسترس شدند، از نرم افزار و ابزارهای تعمیر درایو و اسکن دیسک به هیچ عنوان استفاده نکنید. و کار اصلاح و دیتا ریکاوری RAID را به یک مرکز معتبر بسپارید.

چگونگی پیاده سازی و پیکربندی RAID در سرور HPE DL360

سرورهای جدید تولید شده توسط اچ پی اگر بیش از یک هارد روی آن نصب شده باشد با تنظیمات RAID پیش پیکربندی شده اند، برای نظارت بر وضعیت RAID های Mirroring توسط Airlock لازم است تا سخت افزار RAID را دوباره پیکربندی کنید که در این مقاله به چگونگی پبکربندی سخت افزار RAID پرداخته ایم.

RAID Controller P420i بر روی سرورهای پرولیانت اچ‌پی به شما دو گزینه زیر را برای پیکربندی می‌دهد:

  • برنامه تنظیمات پیکربندی که ” HP Array Configuration Utility ” نام دارد و از طریق فشردن کلید F5 در صفحه Controller BIOS Message قابل دسترس است.
  • تنظیمات ساده RAID که ” Option ROM Configuration for Arrays Utility ” نام دارد و از فشردن کلید F8 در صفحه Controller BIOS Message قابل دسترس است.

پیشنهاد ما استفاده از گزینه دوم است زیرا شروع به کار آن برای دیسک‌های منطقی تکی (single logical Disks) بسیار سریعتر است و کار با آن نیز بسیار آسان است.

چگونگی پیکربندی RAID برای سرور HPE DL360

توضیحات زیر تنها برای 2 درایو منطقی / فیزیکی هستند:

  1. تمامی تنظیمات RAID را حذف کنید. (Menu: Delete Logical Drive)
  2. یک آرایه تکی با اولین دیسک بسازید. (RAID0)
  3. یک آرایه تکی با دیسک دوم بسازید. (RAID0)
  4. گزینه “View Logical Drive” را برای دیدن تنظیمات جاری انتخاب کنید.

    چگونگی پیکربندی RAID برای سرور HPE DL360

  5. حال از ابزار پیکربندی خارج شوید. پیغام ” now 2 logical drives are detected ” باید نمایش داده شود.
  6. اکنون Airlock را با mirroring نصب کنید. پس از نصب موفق Airlock می توانید بر وضعیت پیکربندی RAID نظارت کنید. همچنین امکان مانیتور کردن وضعیت RAID فعال است

ابزار پیکربندی

نکته: اگر نیاز است که پیکربندی دیسک را از طریق برنامه “HP Array Configuration Utility” انجام دهید؛ باید یک درایو منطقی پس از ساخت آرایه‌ها بسازید، وگرنه، RAID Controller یک آرایه واحد می‌سازد و همه درایوها را در یک آرایه قرار می‌دهد و پس از آن در صفحه RAID Controller BIOS Message، تنها یک درایو منطقی نمایش داده می‌شود.

پس از نصب موفق Airlock پیشنهاد می‌کنیم که راه‌انداز RAID Controller و HP CLI Utility را نیز به‌روزرسانی کنید.

پاسخ شما

حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود
FOXNET محلی برای دانستن واشتراک مطالبی که نمی دانستید

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 372 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 295 بازدید
سوال شده دسامبر 25, 2019 در ویندوز توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 1.3k بازدید
سوال شده فوریه 23, 2019 در ویندوز توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 526 بازدید
سوال شده ژوئیه 13, 2015 در ویندوز توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 922 بازدید
سوال شده مارس 26, 2015 در ویندوز توسط rahmani دانش آموز (40 امتیاز)
...