0 امتیاز
698 بازدید
در تلفن (سانترال و VoIP) توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

مرکز تلفن های یستار از جمله محصولاتی هستند که واقعا نصب، راه اندازی و تنظیمات راحتی دارند و کاربر به سادگی می تواند با چند کلیک، بدون درد سر، قابلیت یا امکانات مورد نیاز خود را فعال کرده یا تنظیم نماید. لذا با رایج شدن سرویس SIP Trunk مخابرات، سعی کرده ایم تا به صورت سریع و فشرده، چگونگی راه اندازی سیپ ترانک مخابرات را بر روی مرکز تلفن های سری S یستار آموزش دهیم.

برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید:

تنظیمات کارت شبکه مرکز تلفن Yeastar:

پس از تهیه سرویس سیپ ترانک از شرکت مخابرات، 3 نوع آدرس IP در اختیار مشتری قرار می گیرد که به شرح زیر هستند:

yyy.yyy.yyy.yyy :Gateway IP

zzz.zzz.zzz.zzz :Client IP

xxx.xxx.xxx.xxx :SBC IP

و

Subnet مخابرات: aaa.aaa.aaa.aaa

ما نیاز داریم تا آدرس آی پی کلاینت را بر روی پورت شبکه WAN مرکز تلفن ست کنیم و سپس از طریق آدرس IP گیت وی مخابرات، به SBC متصل شویم و این طریق مکالمات را دریافت کنیم. پس لازم است تا کابل شبکه از مودم G.SHDSL.BIS به طور مستقیم به پورت WAN مرکز تلفن متصل شود.

پس از آن برای تنظیمات شبکه به مسیر زیر بروید:

Web GUI > Settings > Network

SIPTrunk-Yeastar-1

همانطور که در تصویر هم مشاهده می کنید، ابتدا می بایست Mode را بر روی Dual قرار دهید تا پورت WAN دستگاه نیز فعال شود. سپس در تنظیمات WAN، مقادیر زیر را وارد کنید:

- بر روی Static IP Address قرار گیرد.

- IP Address: آدرس آی پی کلایت دریافت شده از مخابرات قرار گیرد.

- subnet :Subnet Mask دریافت شده از مخابرات قرار گیرد.

پس از انجام تنظیمات فوق، آن را ذخیره نمایید. در گام بعدی می بایست یک مسیر یا route دستی برای آدرس SBC تعریف کنید. برای این کار به مسیر زیر بروید:

WebUi > Settings > Network > Static Routes > Add

SIPTrunk-Yeastar-2

در سطر جدید باید برای مقصد یعنی SBC، یک روت بنویسید:

Destination: آدرس SBC IP مخابرات

Gateway: آدرس گیت وی مخابرات

Interface: پورت WAN

در نهایت تنظیمات را ذخیره و apply کنید. پس از این تنظیمات، باید بر روی مرکز تلفن یستار به آدرس SBC ،پینگ داشته باشید تا صحت تنظیمات شبکه تایید شود.

در گام بعدی می بایست یک ترانک سیپ به سمت SBC مخابرات تعریف کنیم:

برای این منظور به مسیر زیر بروید:

WebUi > Settings > PBX > Trunks

SIPTrunk-Yeastar-3

سپس تنظیمات را ذخیره و apply کنید.

در این مرحله، از طریق منوی زیر می توانید وضعیت ترانک SIP را مشاهده نمایید:

SIPTrunk-Yeastar-4

SIPTrunk-Yeastar-5

پس از اطمینان از صحت تعاریف ترانک سیپ، می بایست به سراغ روت های ورودی و خروجی جهت مسیریابی تماس ها بروید.

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

تنظیمات سیپ ترانک مخابرات

اگر بخواهیم ساده ترین تعریف را داشته باشیم باید بگوییم SIP Trunk ، یک لینک ارتباطی مبتنی بر پروتکل SIP  میان دو مرکز تلفن است. این دو مرکز تلفن می توانند مراکز تلفن خصوصی یک سازمان یا شرکت باشند و یا این که یکی از آن ها مرکز تلفن مخابراتی و دیگری مرکز تلفن یک سازمان یا شرکت باشد.

SIP Trunk می تواند انتقال دهنده ی صدا، تصویر، کنفرانس صوتی یا تصویری یا حتی برقرار کننده ی ارتباط میان برنامه های کاربردی نیز باشد.

 

B2ap3 Large 1

 

برای برقراری یک SIP Trunk بایستی مرکز تلفن های طرفین این ارتباط، قابلیت پشتیبانی از پروتکل SIP را داشته باشند.

با گسترش شبکه های کامپیوتری در کشور و هم چنین سهولت در راه اندازیTrunk SIP که البته همواره با هزینه های بسیار پایین تری نسبت به خطوط ستنی مخابراتی همراه می باشند، شرکت مخابرات ایران یا شرکت های مخابرات استان ها اقدام به واگذاری خطوط مخابراتی مبتنی بر SIP Trunk نموده اند و در کنار آن ارائه خطوط E1 یا PRI که سال ها رایج بوده و البته هزینه های بسیاری را به مخابرات و کاربر تحمیل می نمود، رو به کاهش است..

مخابرات  خطوط 5 یا 8 رقمی را با پروتکل SIP از طریق بستر شبکه G.SHDSL.Bis ارائه می دهد. ثبت نام این خطوط با سر شماره های چهار یا پنج رقمی به صورت یک طرفه و یا دو طرفه توسط امور مشترکین مخابرات مناطق انجام می شود. واگذاری خطوط سیپ ترانک تنها به شرکت ها و اشخاص حقوقی امکان پذیر است. حداقل تعداد کانال موجود در هر ترانک 30 کانال می باشد و به معنی 30 تماس (یا 30 خط تلفن) همزان می باشد.

 

 مزایای خطوط   5یا 8 رقمی  برای شرکت ها و مشاغل

افزایش اعتبار شرکت : خطوط چهار یا پنج رقمی اعتبار شرکت ها را بیشتر می کند و سبب اعتماد بیشتر مشتریان می شود.

افزایش فروش و تسهیل بازاریابی : این خطوط در جلب توجه مشتریان و جذب مشتری تاثیر بسزایی دارند.

عدم اشغالی و تعداد خطوط بالا : خطوط سیپ ترانک با تعداد کانال های بالا ارائه می شود ( 30 کانال به بالا ) و به همین دلیل خطوط هیچ گاه اشغال نمی شوند.

تخصیص شماره دلخواه : در خطوط سیپ ترانک با طول ارقام 8 رقم امکان ساخت و تخصیص شماره های دلخواه به هر بخش یا داخلی از شرکت وجود دارد

برقراری خطوط تنها از طریق یک زوج سیم تلفن: یکی از مزایای سیپ ترانک مخابرات برقراری خطوط از طریق تنها یک زوج سیم تلفن است. بنابراین شما برای استفاده از 30 خط یا بیشتر تنها به یک زوج سیم تلفن نیاز خواهید داشت.

 

 تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی خطوط سیپ ترانک:

مودم مخابراتی ( G.SHDSL.Bis)

سرور VOIP 

 گوشی های IP Phone  یا تلفن های نرم افزاری مانند (3CX phone ,Xlite,…)

پسیو شبکه شامل کابل کشی و تجهیزات سوئیچ شبکه

راه اندازی sip trunk

ارتباط بین مشترک تا مخابرات عموما به صورت زوج سیم مسی و فیبر (FTTH) می باشد. زوج سیم مسی به دو صورت VDSL(برخی مراکز تجاری) یا G.SHDSL.bis   می باشد. این ارتباط شبکه ای از طریق مودم در محل مشترک تا مخابرات برقرار می شود. تنظیمات مودم ها عموما به صورت Bridge می باشد و تنها یک ارتباط لایه دو بین دو نقطه برقرار می شود.

در صورتی که LED مربوط به لینک DSL که روی مودم های گوناگون با عبارات متفاوتی می باشد ثابت باشد ارتباط پسیو بین دو نقطه وصل می باشد ولی در صورتی که نمایشگر وضعیت DSL خاموش یا در حالت چشمک زن باشد یعنی ارتباط برقرار نیست و طبیعتا تا رفع مشکل نمی توان اقدامات بعدی برای تنظیمات کارت شبکه و ترانک را انجام داد.

تنظیمات کارت شبکه سرور:

برای انجام تنظیمات شبکه نیاز به 2 کارت شبکه بر روی سرور تلفنی داریم یکی را برای ارتباط با شبکه داخلی برای و دیگری برای ارتباط با سیپ ترانک مخابرات در نظر میگیریم.

پس از تهیه سرویس SIP ترانک مخابرات ، سه IP به شما داده می‌شود . یکی از این IPها ، IP خود شما ، دیگری IP گیتوی و سومی آدرس سرور SBC مخابرات می‌باشد . دو IP اول در قالب ip/30 می‌باشد که یکی را روی سرور ایزابل خود و دیگری را به عنوان گیتوی سرور ایزابل خود قرار می‌دهید.

نکته : اگر کارت شبکه اول شما IP Gateway ندارد شما به سادگی می‌توانید Gateway را نیز روی کارت شبکه تنظیم کنید اما اگر کارت شبکه اول دارای Gateway می‌باشد و امکان اضافه کردن Gateway به کارت شبکه دوم وجود ندارد کافی است یک Route به سرور خود اضافه کنید . برای این کار فایل etc/sysconfig/network-scripts/X        را توسط winscp باز کرده و خط ذیل را به آن اضافه نمایید .

via ( Gateway IP ) dev X ( SBC IP )

که در اینجا منظور از X همان نام کارت شبکه شما می‌باشد . چنانچه امکان دسترسی به برنامه winscp وجود نداشت میتوان در محیط کنسول لینوکس از طریق کامند NMTUI به صورت دستی آِی پی و گیت وی را تنظیم کرد پس از انجام مراحل فوق باید سرویس شبکه خود را با کامند service network restart ریستارت کنید.

اگر تنظیمات فوق به درستی صورت گیرد شما باید بتوانید از سرور ایزابل خود سرور مخابرات را پینگ کنید در غیر اینصورت بایستی تنظیمات شبکه را مجدد بررسی نمایید

 

تنظیمات ترانک در ایزابل

برای ساختن ترانک از طریق مسیر زیر یک ترانک از نوع سیپ میسازیم و نام دلخواهی برای آن قرار می دهیم

PBX -> PBX Configuration -> Trunks -> Add SIP Trunk

 

 

B2ap3 Large 2

 

تنظیمات بخش Outgoing Setting

در این بخش هم یک Trunk name وجود دارد . یک نام دلخواه برای ترانک انتخاب می کنیم دقت کنید که نام اصلی ترانک نامی است که در Outgoing Setting وارد می کنید.

بخش peer detail را مانند تصویر زیر پر میکنیم برای راه اندازی ترانک همین تنظیمات کفایت میکند و در آخر بر روی submit change کلیک کرده و تنظیمات را apply میکنیم

 

B2ap3 Large 3

 

 در نهایت به منوی pbx->tools->asterisk-cli  رفته و دستور sip show peers را اجرا می کنیم

 

 

B2ap3 Large 4

 

چنانچه در مقابل نام ترانک در قسمت status ok  نوشته شده بود ترانک به درستی ایجاد شده است

 

B2ap3 Large 5

 

پس از ساختن ترانک برای برقرای تماس ورودی و خروجی نیاز به تعریف  inbound و outbound داریم

در قسمت Outbound Route -> Dial Patterns با توجه به نیاز الگوها را نوشته و در قسمت

 Trunk Sequence for Matched Routes  ترانک ساخته شده را انتخاب میکنیم

در بخش Inbound Route یک مسیر تماس ورودی با مقصد یک داخلی یا IVR ایجاد کنید تا زنگ خور خط سیپ ترانک را به سمت آن هدایت کنید و بتوانید پاسخگویی تماس های ورودی را از طریق آن انجام دهید.

FOXNET محلی برای دانستن واشتراک مطالبی که نمی دانستید

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 288 بازدید
سوال شده مارس 27, 2021 در تلفن (سانترال و VoIP) توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 359 بازدید
سوال شده اکتبر 2, 2016 در ویندوز توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 1.6k بازدید
سوال شده ژوئن 25, 2018 در تلفن (سانترال و VoIP) توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 1.5k بازدید
سوال شده Mar 17, 2017 در سخت افزار توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 355 بازدید
سوال شده دسامبر 5, 2015 در سیسکو توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
...