0 امتیاز
439 بازدید
در سخت افزار توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

  • آناتومی اس اس دی
  •  NAND Flash چیست ؟
  •  SLC (Single Level Cell)
  • eMLC (Enterprise Multi Level Cell)
  • MLC (Multi Level Cell)
  • TLC (Triple Level Cell)
  • چرخه عمر SSD

اصطلاحات هارد اس اس دی SSD ( TLC - SLC -MLC- NAND -DRAM- controler)A. NAND Flash    B. DDR Memory   C. Controller

آناتومی اس اس دی

NAND Flash : بخشی است که اطلاعات شما در آن ذخیره می شود . بلوک های غیر فرار مموری

DDR Memory : بخش کوچکی از مموری فرار است که توسط اطلاعات کش بکار گرفته می شود و کاربرد آن برای دسترسی های بعدی است . البته این مشخصه در همه مموری ها وجود ندارد .

 Controller : به عنوان رابط اصلی بین فلش NAND و کامپیوتر شما عمل می کند. کنترل کننده همچنین شامل یک firmware است که به مدیریت SSD شما کمک می کند .

اصطلاحات هارد اس اس دی SSD ( TLC - SLC -MLC- NAND -DRAM- controler)

NAND FLASH     (بخش زرد رنگ )

 NAND Flash چیست ؟

مموری NAND Flash تشکیل شده از سلول هایی که بیت ها را در خود نگهداری می کنند و این بیت ها از طریق شارژ الکتریکی صفر و یک می شوند. چگونگی صفر و یک بودن سلول های سازماندهی شده ، اطلاعات ذخیره شده در اس اس دی را نمایش می دهد . تعداد بیت ها در سلول هایشان نیز از نام Flash برگرفته شده است . برای مثال SLC که مخفف Single Level Cell  می باشد شامل یک بیت در هر سلول می باشد.

تنها دلیلی که SLC را در ظرفیت های پایین در دسترس هستند بخاطر کاهش برد چاپی NAND Flash می باشد. فراموش نکنیم که برد مدار ما شامل کنترلر ، DDR memory و Flash می باشد که بر اساس ابعاد استانداردی هستند تا داخل رایانه به درستی جا شوند. MLC حجم هر بیت در سلول دو برابر ، TLC سه برابر است و این برای ظرفیت های بالای اس اس دی باز است .

دلایل خاصی وجود دارد که کمپانی ها فلش مموری را با SLC می سازند . SLC دارای مزیتی است ک بسیار سریع تر و با دوام تر است اما بسیار گران هستند و ظرفیت های بالاتر از گیگابایت در دسترس نیستند . که از این رو SLC را ترجیحا برای پروژه های سنگین بکار می برند.

فلش TLC و MLC در مقایسه با SLC بسیار ارزان تر تولید می شوند و در حجم های بالاتر نیز در دسترس هستند . اما در مقایسه با طول عمر نسبتا کوتاهتر و سرعت خواندن / نوشتن کندتر دارد. MLC و TLC برای استفاده روزمره مصرف کننده ترجیح داده می شوند.

درک نیازها خودتان و شناخت اولیه NAND FLASH نه تنها باعث میشود اس اس دی درستی انتخاب کنید بلکه باعث می شود تا هزینه خرید اس اس دی را هم مدیریت نمایید.

اصطلاحات هارد اس اس دی SSD ( TLC - SLC -MLC- NAND -DRAM- controler)

SLC (Single Level Cell)

SLC مخفف Single Level Cell می باشد که هر بیت آن با شارژ الکتریکی می تواند صفر و یک شود . این نوع فلش دارای مزیتی است که در زمان خواندن و نوشتن اطلاعات بسیار دقیق تر است و مزیت دیگر آن در یک چرخه می تواند طولانی ترین داده ها را بخواند و بنویسد . چرخه عمر خواندن/ نوشتن انتظار می رود بین 90.000 و 100.000 باشد . این نوع از فلش به دلیل طول عمر ، دقت و عملکرد کلی آن در بازار به طور انحصاری در مارکت ها عرضه می شود . به دلایل ظرفیت ذخیره سازی کم و گرانی این نوع فلش شما نمی توانید در کامپیوترهای خانگی ببینید.

نقاط قوت:

  • عمر طولانی
  • فضاهای کوچک تر قابل اعتماد تر هستند برای خواندن خطاهای خواندن / نوشتن
  • می تواند در دامنه وسیع تری از دما کار کند .

معایب:

  • گران بودن
  • در ظرفیت هایی پایین در دسترس هستند

کاربرد:

  • استفاده در پروژه های سنگین و صنعتی که میزان خواندن و نوشتن بالایی دارند مثل سرورها

eMLC (Enterprise Multi Level Cell)

eMLC همان MLC flash می باشد اما این بخش به صورت انحصاری بهینه سازی شده و دارای عملکرد و  قابلیت پایداری بهتر است. چرخه عمر خواندن و نوشتن اطلاعات بین 20.000 تا  30.000 می رسد. eMLC بسیار ارزان تر از SLC هستند اما بخشی از مزایای SLC را دارند .

مزایا:

  • جایگزین ارزان تر از SLC برای شرکت SSD.
  • دارای عملکرد بهتر و استقامت بیش از MLC استاندارد است.

نقاط ضعف:

  • در عملکرد با SLC NAND flash  اس اس دی ها مطابقت ندارند

کاربرد:

  • پروژهای سنگینی که تعداد دفعات خواندن و نوشتن بالایی دارند مثل سرورها

MLC (Multi Level Cell)

فلش MLC  همانطور که از اسمش پیداست چندین بیت دیتا را در یک سلول ذخیره می کند. بزرگترین مزیت این فلش هزینه تولید شده آن خیلی ارزان تر از فلش SLC می باشد . هزینه پایین در تولید فلش عموما به دست مصرف کننده می رسد و این دلیل باعث پرطرفدار شدن در میان بسیاری از برند ها شده است . فلش MLC  برای مصارف SSD ها ترجیح داده می شود هرچند عمر نوشتن / خواندن اطلاعات نسبت به SLC حدود 10.000 بار در هر سلول کمتر است اما هزینه ی آن برای مصرف کننده مناسب می باشد.

مزایا:

  • پایین بودن هزینه تولید در نتیجه استفاده در مصارف عمومی
  • قابل اعتماد تر از فلش TLC می باشد

معایب:

  • به اندازه فلش SLC با دوام و قابل اعتماد نیست و نمی توان در پروژه های انحصاری SSD ها بهره برد

کاربرد:

  • مصارف روزمره و عمومی ، گیمر ها

TLC (Triple Level Cell)

فلش TLC در هر سلول 3 بیت دیتا را ذخیره میکند . TLC فقط می تواند برای مصارف عمومی مورد استفاده قرار گیرد و هیچ یک از فاکتور ها و استاندارد های صنعتی را ندارد . چرخه عمر خواندن و نوشتن حدود 3000 الی 5000 چرخه در هر سلول می باشد .

مزایا:

  • قیمت تولید شده نهایی بسیار پایین است که در نتیجه قیمت آن در بازار اس اس دی ها هم بسیار پایین می باشد.

معایب:

  • میزان دوام آن نسبت به MLC NAND بسیار کمتر است و فقط جنبه مصارف عمومی دارد

کاربرد:

  • کارهای روزانه ، تبلت و نوت بوک ها

چرخه عمر SSD ها

مانند همه چیزهای خوب، یک SSD برای همیشه هم قابل به ادامه دادن نیست. همانطور که در بالا ذکر شد، چرخه عمر یک SSD می تواند به طور مستقیم به فلش NAND که همراه آن است، مرتبط باشد. به عنوان مثال،چرخه عمر فلش SLC طولانی تر از فلش MLC یا TLC خواهد بود، اما این فلش از قیمت بالایی برخوردار است است. از فلش MLC و TLC که معمولا در SSD های مصرفی استفاده می شود، سوالی مطرح می شود که چقدر این فلش ها عمر خواهند کرد. TechReport.com چند مورد SSD های مصرفی را آزمایش کرده است، که بیشتر آنها MLC NAND با یک TLC NAND بوده و نتایج امیدوار کننده ای داشته است. تمام دستگاه های آزمایش شده حداقل 700 ترابایت (TB) را قبل از خرابی نوشتند، و یک زن و شوهر حتی از یک پتابایت (PB) عبور کردند. این حجم زیادی از داده ها است.

 1petabyte (PB) = 1,000 terabytes (TB) / 1,000,000 gigabytes (GB) / 1,000,000,000 (MB)

که یک پتابایت می تواند :

 222,222movie DVDs at 4.5GB a DVD
333,333,333mp3 songs at 3MB a song
500,000,000jpg photos at 2MB an image
15,384installs of the game Grand Theft Auto V at 65GB an install

با نگاهی به این اعداد باید هر گونه شک و تردید در مورد طول عمر کوتاه SSD خود را از ذهن دور کنید. اگر شما در حال بررسی یک MLC یا TLC SSD که برای مصارف روزمره مورد استفاده قرار می گیرد مانند؛ ذخیره سازی موسیقی، عکس ها، نرم افزار، اسناد شخصی یا بازی ها، مطمئن باشید که SSD شما باید چندین سال عمر کند. به یاد داشته باشید که طول عمر به نحوه بکارگیری هارد اس اس دی و نحوه استفاده آن هم مرتبط است .

نکته: اگر شما نگران طول عمر SSD خود هستید، از فناوری تحلیل خودکار نظارت و گزارش ، یا فناوری S.M.A.R.T.  استفاده کنید که می تواند به شما کمک کند تا طول عمر SSD خود را پیگیری کنید.

پاسخ شما

حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود
FOXNET محلی برای دانستن واشتراک مطالبی که نمی دانستید

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 635 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4.1k بازدید
سوال شده سپتامبر 20, 2019 در الکترونیک توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 629 بازدید
سوال شده سپتامبر 20, 2019 در الکترونیک توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 514 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 341 بازدید
...