0 امتیاز
1.1k بازدید
در موبایل و تبلت (اندروید) توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

طرح رجیستری تلفن همراه یکی از طرح‌های خبرساز در دنیای فناوری اطلاعات ایران است که از پایان مهرماه سال 96 آغاز شد. این طرح که در ماه دهم اجرایش به سر می‌برد، تمامی برندهای مختلف گوشی موبایل را در کشور به زیر چتر خود در آورده است.

اگرچه ماه‌ها از اجرای این طرح می‌گذرد اما هنوز هم بحث نحوه رجیستری گوشی یکی از سوالات مهم خریداران گوشی‌های هوشمند است. از این رو تصمیم گرفتیم که نحوه رجیستری گوشی را از طریق سامانه همتا که سامانه اختصاصی رجیستری گوشی است را به شما معرفی کنیم.

سامانه همتا چیست؟

از آنجایی که طرح رجیستری تلفن همراه بسیار مهم شده است، سامانه‌ای اختصاصی به نام سامانه همتا برای این کار در نظر گرفته شده است. سامانه همتا روش‌های مختلفی برای رجیستری تلفن همراه در نظر گرفته است. از جمله این روش‌ها می‌توان به وب سایت، کد دستوری USSD، پیامک و... اشاره کرد. البته برای دسترسی به قابلیت‌های خاصی از این سامانه مانند انتقال مالکیت سیم کارت، حتما باید از طریق وب سایت سامانه همتا اقدام کنید.

نحوه استعلام اصالت گوشی

اگر می‌خواهید یک گوشی هوشمند بخرید حتما باید به فرآیند استعلام اصالت گوشی آگاه باشید. برای این کار حتی نیازی نیست که باز کردن جعبه گوشی و یا استفاده از آن هم ندارید. تنها به شناسه 15 رقمی روی جعبه گوشی که به کد IMEI شناخته می‌شود نیاز دارید.

برای استعلام اصالت گوشی چند روش دارید که ما دو مورد از ساده‌ترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. کد IMEI را به شماره 7777 ارسال کنید.
  2. پس از شماره گیری کد دستوری #7777* و انتخاب استعلام اصالت، کد IMEI را وارد کنید.

حالا پیامکی برای شما ارسال می‌شود که اطلاعات مختلفی از گوشی مورد نظر مانند نام، مدل گوشی، شرکت وارد کننده و شناساه‌های دستگاه را شامل می‌شود. به این ترتیب می‌توانید از اصالت گوشی مطمئن شوید.

در مرحله بعد بایستی از طریق خود گوشی از اصالت آن مطمئن شوید. برای این کار باید گوشی را روشن کنید و کد دستوری #06#* را بگیرید. حالا کد IMEI روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود.

سپس به راحتی می‌توانید کد نمایش داده شده را با کدی که برای شما از طریق پیامک ارسال شده است تطبیق دهید تا از اصالت گوشی مطمئن شوید.

نحوه رجیستری گوشی

بعد از استعلام اصالت گوشی نوبت به نحوه رجیستری گوشی می‌رسد. برای رجیستری گوشی در شبکه باید یک کد فعال سازی رجیستری توسط فروشنده به شما داده شود. این کد فعال سازی رجیستری کدی 6 رقمی و یک بار مصرف است. حالا برای ثبت رجیستری گوشی یکی از ساده‌ترین راه‌ها استفاده از کد دستوری است.

نحوه رجیستری گوشی از طریق کد دستوری

  1. ابتدا کد دستوری #7777* را شماره‌گیری کنید.
  2. سپس از منویی که ظاهر می‌شود عدد مربوط به گزینه فعال سازی را وارد کنید.
  3. سپس بایستی کد IMEI گوشی که در بخش قبلی نحوه استعلام آن را یاد دادیم را وارد کنید.
  4. حالا باید آن کد فعال سازی رجیستری (همان کد 6 رقمی که فروشنده به شما می‌دهد) را وارد کنید.
  5. سپس باید شماره سیم کارتی که می‌خواهید گوشی را با آن فعال کنید را وارد کنید.
  6. در مرحله آخر باید اطلاعاتی که وارد کرده‌اید را تایید کنید.

حالا برای شما پیامکی ارسال می‌شود که تایید می‌کند که فرآیند ثبت رجیستری گوشی با موفقیت انجام شده است.

نحوه رجیستری گوشی از طریق سامانه همتا

ثبت رجیستری گوشی از طریق سامانه همتا هم مشابه روش بالاست. در این روش هم باز به شماره سیم کارت، کد IMIE و همان کد یک بار مصرف نیاز دارید.

نحوه رجیستری گوشی از طریق سامانه همتا

نحوه رجیستری گوشی از طریق سامانه همتا

در این آموزش نحوه رجیستری گوشی را به شما یاد دادیم اما همان طور که گفتیم گوشی تنها با همان سیم کارتی که آن را ثبت کرده‌اید، رجیستر شده است؛ اما نگران نباشید اگر بخواهید سیم کارت دیگری را روی گوشی استفاده کنید کافی است وارد سامانه همتا شده و مراحل انتقال مالکیت را طی کنید. به این ترتیب سیم کارت جدید روی گوشی شما رجیستر می‌شود. از سامانه همتا و بخش انتقال مالکیت هنگام خرید و فروش گوشی هم می‌توانید استفاده کنید.

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)
ویرایش شده توسط

آموزش استعلام طرح رجیستری و نحوه ثبت گوشی موبایل در سامانه همتا به زبان ساده

از اون جایی که موضوع رجیستری موبایل این روزها حسابی داغ شده و ابهاماتی برای خریداران به وجود اومده، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نحوه ثبت گوشی های شامل این طرح رو در سامانه همتا رو آموزش بدیم؛ ذکر این نکته ضروریه که اگه کاربران گوشی های هوشمند شامل طرح رجیستری، دستگاه خودشون رو در سامانه همتا «سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی» ثبت نکنن فقط برای مدت محدودی می تونن با سیم کارت های ایرانی فعالیت داشته باشن.

همون طور که می دونید طرح رجیستری با هدف جلوگیری از واردات گوشی های قاچاق به داخل کشور پیاده‌سازی شد و تا کنون هم چند فاز طرح رجیستری گوشی موبایل به مرحله اجرا رسیده و این مسئله منجر شده که سوالات زیادی در ذهن بسیاری از کاربران و فروشندگان موبایل ایجاد کنه؛ با این وجود شاید جدیدترین نکته‌ای که دارندگان تلفن همراه باید نسبت به اون آگاه باشن، این هست که اگه بخوان سیم‌کارت خودشون روی گوشی رجیستر شده رو تغییر بدن، باید با شیوه‌ های انتقال مالکیت هم آشنایی داشته باشن.

اول از همه باید بگیم که سامانه همتا، پایگاه یا واسطی برای ثبت اطلاعات گوشی های موبایل است و برای دسترسی به تمام قابلیت ها و ویژگی هایی که این سامانه در اختیار کاربران قرار داده، باید از طریق وب سایت در اون ثبت نام کنید که این کار هم با وارد کردن شماره تلفن همراه شما امکان پذیر خواهد بود؛ در واقع تمامی افرادی که در دوره رویت (زمان در نظر گرفته شده برای طرح رجیستری هر نشان تجاری) گوشی خریداری و فعال کردن، می بایست تلفن‌ های همراه تحت مالیکت سیم کارت خودشون رو به سامانه همتا اظهار کنن و در غیر این‌صورت امکان انجام هیچگونه فرآیندی اعم از انتقال مالکیت، ثبت شناسه گوشی تعمیراتی و ... رو ندارن.

در واقع اگه در حال خرید یک گوشی جدید هستید، حتما باید با استفاده از قابلیت استعلام اصالت گوشی موبایل در سامانه همتا وضعیت اون رو بررسی کنید و مطمئن بشید که گوشی مورد نظر در طرح رجیستری ثبت شده و اصطلاحا قاچاق یک غیرقانونی نیست.

همون طور که گفتیم اگه در حال خرید یک گوشی جدید هستید، حتما باید گوشی خودتون رو در این سامانه ثبت نام کنید؛ البته قبل از اون نیاز هست تا مطمئن بشید که گوشی مورد نظر در طرح رجیستری ثبت شده و اصطلاح قاچاق، یک غیرقانونی نیست.
 

1- اضافه کردن گوشی‌ های تک سیم کارت به سامانه همتا از طریق وب‌سایت


برای اضافه کردن گوشی خودتون در این سامانه، کافیه تا مراحل زیر رو طی کنید:


- به درگاه اینترنتی سامانه همتا به آدرس http://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید.


- برای ورود به سامانه با استفاده از تلفن همراه بعد از وارد کردن شماره تون، رمز عبور موقت برای اون شماره ارسال می‌ شه.

* نکته: از این به بعد شما فقط می تونید تا گوشی‌ های تحت مالکیت همین شماره تلفن همراه که با آن وارد سامانه شدید رو به کارتابل خودتون اضافه کنید.

- با استفاده از رمز عبور ارسال شده و وارد کردن کد امنیتی، وارد سامانه بشید.


- در این مرحله روی گزینه افزودن دستگاه کلیک کنید.
- اکنون نیاز هست تا شناسه تلفن همراه خودتون رو وارد کنید.


 
* نکته: شناسه تلفن همراه (IMEI) یک شناسه 15 رقمی منحصر به‌ فرده که برروی جعبه گوشی نوشته شده و همچنین با شماره‌ گیری #06#* برروی صفحه نمایشگر موبایل هم نمایش داده میشه.



- حال اگه شناسه تلفن همراه به درستی وارد سامانه شده باشه، پیغامی مبنی بر موفقیت‌ آمیز بودن این عملیات ظاهر میشه.


- روی گزینه تایید کلیک کنید و بعد از اون می تونید با مراجعه به بخش مدیریت دستگاه‌ ها (اولین گزینه در منو سمت راست)، شناسه دستگاه IMEI به همراه مدل تلفن همراه رو در کارتابل مشاهده کنید.

2- اضافه کردن گوشی‌ های دو (چند) سیم کارت به سامانه همتا از طریق وب‌سایت




- بعد از این که وارد سامانه شدید، روی گزینه افزودن دستگاه کلیک کنید.


- شناسه تلفن همراه خودتون رو وارد کنید.
- روی گزینه ثبت کلیک کنید.



* نکته: در این مرحله چون گوشی شما دو سیم کارته ست و تنها یک شناسه رو وارد کردید، با پیغام خطا مواجه میشید.


- حال برای واردکردن شناسه‌‌های دیگه گوشی، می بایست روی علامت (+) کلیک کنید.
- شناسه دوم گوشی رو وارد کنید.


- حال اگه شناسه تلفن همراه به درستی وارد سامانه شده باشه، پیغامی مبنی بر موفقیت‌ آمیز بودن این عملیات ظاهر میشه.


- روی گزینه تایید کلیک کنید و بعد از اون می تونید با مراجعه به بخش مدیریت دستگاه‌ ها (اولین گزینه در منو سمت راست)، شناسه دستگاه IMEI به همراه مدل تلفن همراه رو در کارتابل مشاهده کنید.

3- اضافه کردن گوشی های تک سیم کارت از طریق کد دستوری #777*


- برای اتصال به سامانه همتا، ابتدا کد دستوری #777* رو شماره گیری کنید.



- عدد 4 رو که به منظور «افزودن دستگاه» در نظر گرفته شده رو وارد کنید.



- حال می بایست شناسه IMEI تلفن همراهی که قصد اضافه کردن اون به کارتابل خود دارید رو اضافه کنید.



- در این مرحله با وارد کردن عدد 1 صحت اطلاعات وارد شده رو تایید کنید.


- در پایان کار پیغامی مبنی بر موفقیت‌ آمیز بودن فرآیند براتون نشون داده میشه.
 

4- اضافه کردن گوشی های دو (چند) سیم کارت از طریق کد دستوری #777*


- برای اتصال به سامانه همتا، ابتدا کد دستوری #777* رو شماره گیری کنید.



- عدد 4 رو که به منظور «افزودن دستگاه» در نظر گرفته شده رو وارد کنید.



- حال می بایست شناسه IMEI تلفن همراهی که قصد اضافه کردن اون به کارتابل خود دارید رو اضافه کنید.



* نکته: در این مرحله از اون جایی که تلفن همراه شما دارای دو یا چند سیم کارت (دو یا چند شناسه IMEI) است، با پیغام خطا روبرو میشید و نمی‌ تونید فقط یکی از شناسه‌ ها رو منحصرا ثبت کنید.



- به همین دلیل پس از ارسال شناسه اول دستگاه، باید عدد مربوط به «افزودن شناسه دیگر» یعنی عدد صفر رو وارد و ارسال کنید.



- در این مرحله شناسه (های) IMEI دستگاه رو وارد و ارسال کنید.
* نکته: فراموش نکنید که برای وارد کردن هر شناسه IMEI، باید یکبار این مراحل تکرار بشه.



- در این مرحله با وارد کردن عدد 1 صحت اطلاعات وارد شده برای شناسه‌ های همه دستگاه ها رو تایید کنید.



- در پایان کار پیغامی مبنی بر موفقیت‌ آمیز بودن فرآیند براتون نشون داده میشه.

امیدواریم که این آموزش برای شما عزیزان مفید واقع شده باشه و هم چنین اگه به سوالی یا مشکلی در این زمینه برخوردید، می تونید با فروشگاه اینترنتی گوشی شاپ (57614-021) تماس بگیرید.

0 امتیاز
توسط مدیر کل (15.6k امتیاز)

آموزش فعال سازی دستگاه

  •  آموزش ها
  •  

ضرورت انجام فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه

در صورتی که قصد خرید دستگاه دارید، حتما آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، معامله بدون سند انجام شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار می‌باشد. به‌عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته‌اید، متضرر اصلی خواهید بود.

لذا توصیه می‌گردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.

عدم دسترسی به کد فعال سازی

درصورتی که در حین خرید و یا پس از آن متوجه شدید دستگاه خریداری شده فاقد کد فعال سازی است یا فروشنده به کد فعالسازی دسترسی ندارد، حتما دستگاه را به فروشنده بازگردانید و یا کد فعال سازی را از ایشان دریافت نمایید.

کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم

در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتماً باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید.

بسته به دستگاهی که خریداری کرده‌اید، کد فعال سازی به یکی از روش‌های زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  1. برای دستگاه‌های آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است
  2. برای دستگاه‌های کارکرده (دست دوم) ای که انتقال مالکیت داده می‌شوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است
  3. برای دستگاه‌های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه ها صرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند).

دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

حتماً در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و ...، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده و در سایت‌های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با واردکردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود.

جهت فعال سازی دستگاه، ابتدا لازم است تا به سامانه همتا متصل شوید.

از سه روش زیر می‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار نموده و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام داد:

  1. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  2. کد دستوری #۷۷۷۷*
  3. اپلیکشین همتا

در این آموزش، مراحل انجام فرآیند فعال سازی دستگاه، با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* ارائه می‌شود.

 

مرحله یک:

ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحاً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده و گزینه تماس را انتخاب کنید.

image

 

مرحله دو:

در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.

image

 

مرحله سوم:

در مرحله بعدی، باید شناسه (IMEI) دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید.

شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌ مشاهده است. برای انجام کلیه فرآیندها در سامانه همتا، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

image

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید.

image

 

مرحله پنجم:

در این مرحله باید کد فعالسازی را وارد کنید. کد فعالسازی یک عدد ۶ رقمی است که با صفر شروع نمیشود.

image

 

مرحله ششم:

در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن شناسه (IMEI) و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتیکه اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد نمایید.

image

 

مرحله هفتم:

درنهایت پیغامی برای شما نمایش داده می‌شود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه با شناسه (IMEI) مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.

image

پیامد عدم فعال سازی دستگاه

در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی نگردد، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد.

  1. در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
  2. در صورتی که فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه

پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.

دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI) های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری #06#*)، تطابق کامل داشته باشند.

هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI) های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه (IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره 096366 در میان گذارید.

فعال سازی تمام اسلات‌های دستگاه‌های دو یا چند سیکارته با یک کد فعال سازی

برای فعالسازی دستگاه‌های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه (IMEI) یکی از اسلات‌ها (محل سیمکارت) را فعال نمود. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)، شناسه (IMEI) مربوط به اسلات‌های دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

دستگاه‌های روشن قبل از شروع طرح، بی نیاز از فعال سازی

دستگاه‌هایی که تا قبل از مشمول شدن در طرح (مشاهده تاریخ مشمولیت هر برند) رجیستری در شبکه فعال بوده‌اند، به عنوان دستگاه مجاز شناخته شده و می‌توانند از شبکه‌های اپراتوری به‌صورت دائم استفاده کنند و احتیاجی به فعال‌سازی ندارند. دقت داشته باشید درصورتیکه صاحب این دستگاه قصد فروش آن را داشته باشد، باید ابتدا دستگاه را از طریق فرایند افزودن دستگاه، تحت مالکیت قطعی سیم کارت خود در آورده و سپس، از طریق فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت آن را به سیم کارت دیگری منتقل نماید.

FOXNET محلی برای دانستن واشتراک مطالبی که نمی دانستید

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 15.1k بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 296 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 959 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 609 بازدید
سوال شده مارس 26, 2021 در تلفن (سانترال و VoIP) توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
...