0 امتیاز
365 بازدید
در ویندوز 7-8-10 توسط

مطمئناً مکانیسم دریافت خودکار بسته‌های به‌روزرسانی سیستم‌عامل ویندوز 10 در نوع خود قابلیتی آزاردهنده برای برخی از افراد به شمار می‌رود که تاکنون مشکلات کوچک و بزرگ گوناگونی در خصوص پهنای باند را نیز سبب گشته است. اگرچه نیت نهان در پشت پرده ویژگی فوق به‌طور کلی قابل ستایش تلقی می‌گردد، اما این مهم در کشورهایی که هنوز هم معضلی تحت عنوان اینترنت حجمی و ترافیک شبکه گسترده وب با قوت دوچندانی وجود دارد آن‌چنان کاربردی نمی‌باشد.

خوشبختانه کمپانی مایکروسافت در جدیدترین بیلد عرضه نموده برای سیستم‌عامل تازه‌نفس خود (Windows 10 Fall Creators Update) توانایی کنترل و هدایت فراتری را بر گستردگی میزان استفاده از پهنای باند موجود به‌منظور دریافت و ارسال بسته‌های به‌روزرسانی فراهم آورده است. قابلیت فوق در حالت کلی به فرد اجازه می‌دهد تا بازرسی بیشتری را بر نحوه دانلود و آپلود بسته‌های به‌روزرسانی در پس‌زمینه سیستم‌عامل ایجاد و پهنای باند در دسترس را با دقت فراتری مدیریت نماید. در این حالت کاهش سرعت دسترسی به شبکه اینترنت در هنگام عملکرد مکانیسم آپدیت خودکار ویندوز 10 کمتر قابل لمس بوده و علاوه بر آن مشکل مصرف بی‌رویه ترافیک نیز با عنایت به آن تا حدودی مرتفع می‌گردد.

ایجاد محدودیت در پهنای باند دریافت بسته‌های به‌روزرسانی

ویژگی مدیریتی فوق مستقیماً در قالب منوی تنظیمات سیستم‌عامل تعبیه گردیده و به‌هیچ‌عنوان استفاده از نرم‌افزارهای شخص ثالث را نیازمند نمی‌باشد. برای این منظور ابتدا به بخش Settings ویندوز مراجعه کرده و پس از ورود به دسته‌بندی Update & Security، از طریق پنل موجود در سمت چپ صفحه بر روی سربرگ Windows Update کلیک کنید.

اکنون بر روی لینک Advanced options کلیک کرده و پس از نمایان گشتن صفحه جدید، مجدداً بر روی لینک Delivery Optimization کلیک کنید.

پهنای باند

اکنون کافی است تا پس از ورود دوباره به کلید Advanced options در صفحه جدید به نمایش در آمده، ابتدا گزینه "Limit how much bandwidth is used for downloading updates in the background" را فعال کرده و سپس با استفاده از دستگیره موجود در زیرمجموعه آن، درصدی را جهت ایجاد محدودیت در پهنای باند تحت دسترس مکانیسم به‌روزرسانی خودکار ویندوز 10 تعیین سازید (فزونی مقدار عددی به معنای افزایش پهنای باند سیستم‌عامل می‌باشد).

پهنای باند

بیلد جدید سیستم‌عامل ویندوز 10 برخلاف نسخه‌های گذشته آن دیگر تمامی پهنای باند سرویس اینترنت را به‌منظور دریافت بسته‌های به‌روزرسانی تحت اختیار خود نگرفته و این مهم را به‌صورت دینامیک و پویا به انجام می‌رساند، اما فعال‌سازی گزینه اشاره شده در پاراگراف پیشین و سپس تنظیم درصد آن در حالت کلی به فرد این اطمینان را می‌دهد که چهارچوب نرم‌افزاری مذکور تحت هیچ شرایطی از مقدار تعیین شده فراتر نرفته و عملکرد نهایی شبکه گسترده وب را (در بازه‌های دانلود بسته‌های آپدیت) با مشکل مواجه نمی‌سازد.

ایجاد محدودیت در پهنای باند ارسال بسته‌های به‌روزرسانی

همان‌طور که مستحضر هستید، سیستم‌عامل ویندوز 10 با عنایت به اتصالات P2P، نسخه‌هایی از بسته‌های به‌روزرسانی دانلودی را بر روی دیگر رایانه‌های شخصی موجود در شبکه محلی و یا حتی اینترنت آپلود می‌نماید تا سربار ترافیکی وارده به سرورهای کمپانی مایکروسافت با کاهش بیشتری همراه گشته و فرآیند دانلود نیز برای دیگر کاربران با سهولت بیشتری فراهم آورده شود؛ اما این مهم برای مصرف‌کنندگان سرویس‌های حجمی اغلب ممکن است مشکلاتی را در خصوص مصرف بی‌رویه حجم و ... ایجاد کند.

خوشبختانه مدیریت فراتر ارسال بسته‌های به‌روزرسانی به قالب دیگر رایانه‌های شخصی موجود در شبکه نیز با عنایت به جدیدترین بیلد ویندوز 10 به‌راحتی فراهم آورده شده است. برای این منظور کافی است تا در صفحه فعلی، از طریق زیرمجموعه "تنظیمات آپلود (Upload settings)" ابتدا گزینه "Limit how much bandwidth is used for uploading" را فعال کرده و سپس با استفاده از دستگیره موجود به تعیین درصد آن اقدام کنید. علاوه بر آن گزینه "Monthly upload limit" نیز به فرد این اجازه را می‌دهد تا مقدار ترافیکی را جهت ارسال بسته‌های به‌روزرسانی به قالب دیگر رایانه‌های شخصی یا به‌عبارتی‌دیگر حجم آپلود اطلاعات در ماه را تنظیم نماید.

پهنای باند

این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که قابلیت فوق در صورت ارسال بسته‌های به‌روزرسانی به سمت دیگر رایانه‌های شخصی موجود در شبکه محلی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. به‌عنوان مثال اگر تعداد دو و یا چندین کامپیوتر در منزل و یا محل کسب و کار فردی وجود دارند که همگی با یکدیگر نیز در ارتباط بوده و تشکیل شبکه‌ای را داده‌اند، انتخاب گزینه "PCs on my local network" (از طریق صفحه Delivery optimization) به شخص این اجازه را می‌دهد تا بسته‌های به‌روزرسانی را در قالب تنها یک رایانه دانلود و سپس به سمت دیگر کامپیوترهای موجود ارسال نموده و از دریافت چندین باره بسته‌های آپدیت خودداری به عمل آورد.

مشاهده میزان داده‌های ارسالی و دریافتی

به‌منظور مشاهده اطلاعات بیشتر در خصوص میزان داده‌های ارسالی و دریافتی انجام پذیرفته از طریق مکانیسم به‌روزرسانی خود سیستم‌عامل ویندوز، کافی است تا یک قدم به عقب بازگشته و سپس در صفحه Delivery Optimization، بر روی لینک "Activity monitor" کلیک کنید.

پهنای باند

اکنون مشاهده می‌نمایید که در صفحه جدید گشوده شده، آماری در خصوص میزان ترافیک مصرفی به همراه میانگین سرعت دانلود سرویس اینترنت در قالب بخش‌های متفاوتی به نمایش در می‌آیند.

پهنای باند

مقادیر موجود در صفحه فعلی در دسته‌بندی‌های مختلفی نظیر داده‌های دانلودی از سرورهای کمپانی مایکروسافت، از طریق دیگر رایانه‌های شخصی حاضر در شبکه محلی و همچنین کامپیوترهای متصل به اینترنت گردآوری گشته‌اند. علاوه بر آن ذکر این نکته نیز ضروری است که اندازه‌های داده‌های ارسالی و دریافتی پنجره جاری بر مبنای اطلاعات استفاده شده توسط فرآیند به‌روزرسانی خودکار سیستم‌عامل، آپدیت نرم‌افزارهای دانلود شده از Store و یا حتی به‌روزرسانی‌های انجام پذیرفته در قالب دیگر محصولات کمپانی مایکروسافت گزارش گشته‌اند.

پاسخ شما

حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود
FOXNET محلی برای دانستن واشتراک مطالبی که نمی دانستید

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 82 بازدید
سوال شده فوریه 3, 2023 در ویندوز 7-8-10 توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 282 بازدید
سوال شده اوت 14, 2016 در شبکه عمومی توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 1.3k بازدید
سوال شده Mar 7, 2015 در نرم افزار توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 613 بازدید
سوال شده ژوئیه 13, 2017 در ویندوز 7-8-10 توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 303 بازدید
سوال شده مارس 9, 2015 در لینوکس توسط admin مدیر کل (15.6k امتیاز)
...